Obwodnica Wyrzyska w przebiegu drogi ekspresowej S10 będzie dwujezdniowa jeszcze w tej dekadzie. Rusza bowiem przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drugiej jezdni. To kolejny ważny krok w kierunku budowy trasy w układzie 2x2 na całej długości pomiędzy Bydgoszczą a Piłą.
Wyrzysk to liczące niespełna 5 tys. mieszkańców miasto w Wielkopolsce w powiecie pilskim. W roku 2009 zostało oddane do użytku jego obejście w przebiegu drogi ekspresowej S10, liczące niespełna 8 kilometrów długości. W ramach inwestycji powstał jednak fragment w przeważającej części jednojezdniowy – w układzie 2x2 wybudowano jedynie podejścia do węzłów Wyrzysk Wschód i Wyrzysk Zachód, które rzeczona obwodnica łączy. Warto dodać, że wciąż jest ona jedynym istniejącym fragmentem drogi ekspresowej S10 w województwie wielkopolskim.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w listopadzie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wówczas wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy obwodnicy Wyrzyska do układu 2x2. Przypomnijmy, że koncepcję programową wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacją geologiczno-inżynierską dla inwestycji przygotowało Biuro Projektów TRASA, a umowa w tej sprawie została podpisana jeszcze we wrześniu 2021 roku.
Rozbudowana obwodnica jeszcze przed końcem dekadyDziś GDDKiA poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłane zostało ogłoszenie o przetargu na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska w systemie “projektuj i buduj”. Jak czytamy w komunikacie prasowym, projekt budowlany oraz wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej mają być gotowe w ciągu 10 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Szacowany czas procedowania wniosku przez wojewodę wielkopolskiego określono na 7 miesięcy. Z kolei roboty budowlane, których rozpoczęcie jest uzależnione od wydania decyzji ZRID, potrwają 22 miesięcy, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Jeżeli uda się je rozpocząć w pierwszej połowie roku 2027, rozbudowa obwodnicy Wyrzyska zostałaby zrealizowana jeszcze w połowie 2029 roku.
Prace mają zostać zrealizowane na fragmencie o długości 5 kilometrów. Zadanie obejmie także wzmocnienie istniejącej nawierzchni jezdni. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać 55% punktów. Nawet 30% punktów będzie mogło zostać przyznanych za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Kolejnych 10% punktów za przedłużenie okresu gwarancji jakości przewidziano w odniesieniu do ekranów akustycznych, instalacji zasilających i konstrukcji wsporczych. Ponadto będzie można uzyskać 5% punktów za zagospodarowanie pozyskanego destruktu asfaltowego na placu budowy. Oferty będzie można składać do dnia 9 stycznia 2025 roku do godziny 10:00. Ich otwarcie nastąpi 2 godziny później.
Jednolity standard drogi ekspresowej S10 Piła – BydgoszczRozbudowa odcinka nie będzie szczególnie złożonym zadaniem, ponieważ położenie urządzeń technicznych oraz obiekty mostowe zaplanowano w sposób umożliwiający budowę drugiej jezdni na całej długości. W tej sytuacji wydawać by się mogło, że budowa drugiej jezdni na istniejącej obwodnicy, w dodatku już dziś z dwujezdniowymi fragmentami w rejonie węzłów, jest stosunkowo łatwym zadaniem, które mogłoby zostać zrealizowane szybciej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że inwestycja ta jest ściśle związana z budową pozostałych odcinków trasy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą i ma zapewnić jednolity standard drogi ekspresowej S10 w północnej części Wielkopolski.
Droga ekspresowa S10, która docelowo ma połączyć Szczecin i aglomerację warszawską przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, przez lata nie znajdowała się wysoko na liście priorytetów kolejnych rządów w odniesieniu do sieci dróg szybkiego ruchu. W ostatnim czasie nastąpiło jednak wyraźne przyspieszenie procesu inwestycyjnego. Dotyczy to w szczególności odcinków na Pomorzu Zachodnim – w ostatnim roku GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami na realizację wszystkich brakujących fragmentów pomiędzy Szczecinem a Piłą oraz Bydgoszczą i Toruniem. Zarządca państwowej sieci dróg dysponuje także decyzją środowiskową dla fragmentu łączącego Wyrzysk i Bydgoszcz. Trwa rozpatrywanie wniosku o jej wydanie w odniesieniu do liczącej ok. 31 kilometrów długości części pomiędzy Piłą a Wyrzyskiem.